PBA Kwaliteitsborging PRIVACY VERKLARING   
       
1. IDENTITEIT 
Deze privacy verklaring is van toepassing op alle diensten die PBA Kwaliteitsborging verricht ten behoeve van het verwerken van persoonsgegevens. 
Bedrijfsgegevens:
PBA Kwaliteitsborging
Eikenhorst 30
1787 DX Julianadorp
Tel: 06 - 54 91 65 08 E-mail: info@pba-kwaliteitsborging.nl Website: www.pba-kwaliteitsborging.nl KvK: 68105886
 
2. PERSOONSGEGEVENS DIE WORDEN VERWERKT
PBA Kwaliteitsborging kan persoonsgegevens van u verwerken, doordat u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze zelf bij het invullen van het contactformulier op de website aan PBA Kwaliteitsborging heeft verstrekt. PBA Kwaliteitsborging kan de volgende persoonsgegevens verwerken:
- voor- en achternaam
- adresgegevens
- telefoonnummer
- e-mail adres
 
3. WAAROM HEEFT PBA KWALITEITSBORGING DEZE GEGEVENS NODIG?
PBA Kwaliteitsborging verwerkt persoonsgegevens om telefonisch contact met u op te nemen als u daar om verzoekt, en/of om u schriftelijk (per e-mail en/of per post) te kunnen benaderen indien u telefonisch onverhoopt niet bereikbaar bent. Tevens verwerkt PBA Kwaliteitsborging de persoonsgegevens om u schriftelijk (per e-mail of per post) de factuur toe te kunnen sturen met betrekking tot de verleende diensten binnen het kader van de met u gesloten overeenkomst.
   
4. HOE LANG BEWAART PULLENS BOUWKUNDIG ADVIESBUREAU UW GEGEVENS?
PBA Kwaliteitsborging bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is volgens de daarvoor wettelijk vastgelegde termijnen volgens de wettelijke grondslag AVG. De gegevens blijven, zoals bij de belastingdienst in de wet wordt vereist, 7 jaar veilig bewaard. 
 
5. DELEN MET DERDEN
PBA Kwaliteitsborging verstrekt uw persoonsgegevens niet aan derden.
Als PBA Kwaliteitsborging gebruik wil maken van uw persoonsgegevens of deze wil delen met derden, dan zal PBA Kwaliteitsborging u vooraf informeren en expliciet uw schriftelijke toestemming vragen.
 
6. WEBSITEBEZOEK
Op de website van PBA Kwaliteitsborging worden de algemene bezoekersgegevens niet bijgehouden. Wel kan PBA Kwaliteitsborging persoonsgegevens over u verwerken, omdat u deze zelf bij het invullen van het contactformulier op de website aan PBA Kwaliteitsborging verstrekt. PBA Kwaliteitsborging kan in dat geval de persoonsgegevens verwerken zoals aangegeven in artikel 2 van deze privacyverklaring.
 
7. RECHTEN VAN CLIËNTEN 
Onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) welke per 25 mei 2018 gehandhaafd wordt, krijgt u meer mogelijkheden om voor uzelf op te komen als uw persoonsgegevens worden verwerkt. De AVG komt in de plaats van de oude Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Uw bestaande privacy rechten worden uitgebreid en er gelden 2 nieuwe rechten. Deze zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
 
  •  UW PRIVACY RECHTEN 
Het recht op dataportabiliteit
Het recht om persoonsgegevens over te dragen. 
Dit houdt in dat u het recht heeft om uw persoonsgegevens te ontvangen die een organisatie van u heeft. Ook kunt u vragen om gegevens rechtstreeks over te dragen aan een andere organisatie. Ten eerste gaat het alleen om digitale gegevens. Papieren dossiers vallen er dus niet onder. Ten tweede gaat het om persoonsgegevens die een organisatie óf met toestemming van de betrokkene verwerkt óf om een overeenkomst met de betrokkene uit te voeren. Bij het recht op dataportabiliteit moet PBA Kwaliteitsborging de gegevens verstrekken in een vorm die het voor u makkelijk maakt om uw gegevens te hergebruiken en door te geven aan een andere organisatie. PBA Kwaliteitsborging is daarom wettelijk verplicht om de gegevens in een gestructureerd, veelgebruikt en machine leesbaar formaat te verstrekken.
 
  •   HET RECHT OP VERGETELHEID
Het recht om ‘vergeten' te worden. Dit recht houdt in dat PPBA Kwaliteitsborging in een aantal gevallen persoonsgegevens moet wissen als u (diegene van wie de organisatie gegevens verwerkt) erom vraagt. Het recht op vergetelheid geldt niet altijd. 
Alleen in de volgende situaties is het recht op vergetelheid van toepassing:
√ Niet meer nodig
PBA Kwaliteitsborging heeft uw persoonsgegevens niet meer nodig voor de doeleinden waarvoor PBA Kwaliteitsborging ze heeft verzameld of waarvoor PBA Kwaliteitsborging ze verwerkt.
√ Intrekken toestemming
De betrokkene heeft eerder toestemming gegeven aan PBA Kwaliteitsborging voor het gebruik van zijn gegevens, maar trekt die toestemming nu in.
√ Bezwaar
De betrokkene maakt bezwaar tegen de verwerking.
√ Onrechtmatige verwerking
PBA Kwaliteitsborging verwerkt de persoonsgegevens onrechtmatig. Bijvoorbeeld omdat er geen wettelijke grondslag is voor de verwerking.
√ Wettelijk bepaalde bewaartermijn
PBA Kwaliteitsborging is wettelijk verplicht om de gegevens na bepaalde tijd te wissen.
 
  •   HET RECHT OP INZAGE
Dat is het recht om de persoonsgegevens die PBA Kwaliteitsborging van u verwerkt in te zien. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft mensen meer zeggenschap over hun persoonsgegevens. U heeft het recht om te vragen welke gegevens Pullens Bouwkundig Adviesbureau van u heeft. In de AVG (artikel 15) staat dit recht beschreven als ‘recht op inzage’.
Tevens moet PBA Kwaliteitsborging bij inzageverzoeken u ook laten weten:
√ Waarom PBA Kwaliteitsborging bepaalde gegevens verwerkt.
√ Welke soorten persoonsgegevens PBA Kwaliteitsborging verzamelt.
√ Indien van toepassing: aan welke organisaties PBA Kwaliteitsborging de persoonsgegevens doorgeeft.

  •  HET RECHT OP RECTIFICATIE EN AANVULLING 
Het recht om de persoonsgegevens die PBA Kwaliteitsborging verwerkt te wijzigen. Het recht om onjuiste persoonsgegevens te laten wijzigen of om persoonsgegevens aan te vullen. PBA Kwaliteitsborging is er verantwoordelijk voor dat de persoonsgegevens die PBA Kwaliteitsborging verwerkt juist zijn. En dat PBA Kwaliteitsborging deze gegevens actualiseert als dat nodig is. Zijn persoonsgegevens, gelet op de doeleinden waarvoor PBA Kwaliteitsborging die verwerkt, onjuist? 
Dan is PBA Kwaliteitsborging verplicht om alle redelijke maatregelen te nemen om die gegevens te rectificeren of aan te vullen. 

  •  DERDE PARTIJEN INFORMEREN
Heeft PBA Kwaliteitsborging onjuiste of onvolledige persoonsgegevens aan derde partijen verstrekt? Dan moet PBA Kwaliteitsborging de aangepaste of aangevulde gegevens ook aan deze organisaties doorgeven. Als een betrokkene daar om vraagt, moet PBA Kwaliteitsborging ook vertellen welke organisaties zij op die manier heeft geïnformeerd.

  •   HET RECHT OP BEPERKING VAN DE VERWERKING
Het recht om minder gegevens te laten verwerken. Mensen hebben in bepaalde situaties het recht op beperking van het gebruik van hun gegevens. 
Het recht op beperking van de verwerking geldt in situaties die voldoen aan een van de volgende criteria:
√ Gegevens zijn mogelijk onjuist
Geeft iemand aan dat PBA Kwaliteitsborging onjuiste persoonsgegevens gebruikt? Dan mag PBA Kwaliteitsborging deze gegevens niet gebruiken zolang PBA Kwaliteitsborging nog niet heeft gecontroleerd of de gegevens wel kloppen.
√ De verwerking is onrechtmatig
PBA Kwaliteitsborging mag bepaalde gegevens niet verwerken, maar de betrokkene wil niet dat PBA Kwaliteitsborging de gegevens wist.
√ Gegevens zijn niet meer nodig
PBA Kwaliteitsborging heeft de persoonsgegevens niet meer nodig voor het doel waarvoor PBA Kwaliteitsborging ze heeft verzameld. Maar de betrokkene heeft de persoonsgegevens nog wel nodig voor een rechtsvordering. Bijvoorbeeld een juridische procedure waarbij hij betrokken is.
√ Betrokkene maakt bezwaar
Maakt iemand bezwaar tegen het verwerken van zijn persoonsgegevens? Dan moet PBA Kwaliteitsborging stoppen met deze gegevens te verwerken. Tenzij PBA Kwaliteitsborging  dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking aanvoert die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden van de betrokkene. Zo lang nog niet duidelijk is of de gronden van PBA Kwaliteitsborging zwaarder wegen, mag PBA Kwaliteitsborging de gegevens niet verwerken.
 
  •   HET RECHT OM BEZWAAR TE MAKEN TEGEN DE GEGEVENSVERWERKING
Geeft mensen het recht om bezwaar te maken tegen het verwerken van hun persoonsgegevens.
In de AVG staat dit recht beschreven als ‘recht van bezwaar’.
Verwerkt PBA Kwaliteitsborging persoonsgegevens op grond van een taak van algemeen belang? Of op grond van een gerechtvaardigd belang? Dan hebben de betrokkenen – de mensen van wie u gegevens verwerkt – altijd het recht om bezwaar te maken tegen deze verwerking van hun gegevens.
Maakt iemand bezwaar tegen het verwerken van zijn persoonsgegevens? Dan moet PBA Kwaliteitsborging stoppen met deze gegevens te verwerken. 
Tenzij PBA Kwaliteitsborging dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking aanvoert die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden van de betrokkene of die te maken hebben met een rechtsvordering. Let op: zo lang nog niet duidelijk is of de gronden van PBA Kwaliteitsborging zwaarder wegen, mag PBA Kwaliteitsborging de betreffende gegevens niet verwerken. PBA Kwaliteitsborging stelt dan een beperking van de verwerking in.

  •   DIRECT MARKETING
Gebruikt PBA Kwaliteitsborging persoonsgegevens voor direct marketing? Dan hebben betrokkenen altijd het recht om hiertegen bezwaar te maken. Ook als het gaat om profilering voor deze marketingdoeleinden. Maakt iemand bezwaar tegen het verwerken van zijn persoonsgegevens voor direct marketing? Dan moet PBA Kwaliteitsborging hier hoe dan ook direct mee stoppen.

  •    HET RECHT OM BEZWAAR TE MAKEN
U heeft het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. PBA Kwaliteitsborging moet u informeren over het recht op bezwaar. Dit moet PBA Kwaliteitsborging doen uiterlijk op het moment van het ondertekenen van de overeenkomst met u. 
PBA Kwaliteitsborging informeert u hierover door middel van het privacyreglement.
√ Verzoek binnen 1 maand uitvoeren
PBA Kwaliteitsborging is in de meeste gevallen verplicht om uw verzoek binnen 1 maand uit te voeren en u ook binnen 1 maand te laten weten dat dat is gebeurd. 
Tenzij PBA Kwaliteitsborging volgens de AVG niet verplicht is om aan uw verzoek te voldoen. Maar ook dan moet PBA Kwaliteitsborging u dat binnen 1 maand laten weten.
√ Verzoek binnen 3 maanden uitvoeren
In uitzonderlijke gevallen mag PBA Kwaliteitsborging binnen 3 maanden reageren op uw verzoek. Bijvoorbeeld wanneer een verzoek heel complex is. Maar ook dan geldt dat PBA Kwaliteitsborging u wel binnen 1 maand moet laten weten dat zij meer tijd nodig heeft het verzoek uit te voeren. Voor meer informatie: zie www.rijksoverheid.nl – zoek op AVG en WGBO en https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/ 
 
  •     VERANTWOORDINGSPLICHT
Onder de AVG geldt de verantwoordingsplicht. Dit betekent dat PBA Kwaliteitsborging aan de Autoriteit
Persoonsgegevens (AP) moet kunnen aantonen dat PBA Kwaliteitsborging aan de AVG voldoet. PBA Kwaliteitsborging moet onder meer kunnen laten zien dat ze cliënten goed heeft geïnformeerd over de verwerking van hun persoonsgegevens. PBA Kwaliteitsborging verstrekt hiertoe digitaal aan alle cliënten deze privacyverklaring. Ook staat deze privacyverklaring gepubliceerd op de website van PBA Kwaliteitsborging ter informatie.
Daarnaast wijst PBA Kwaliteitsborging de klant in het gesprek mondeling nogmaals op alle rechten die een klant heeft en geeft de klant de ruimte om eventuele vragen hierover te stellen. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) legt meer verantwoordelijkheid bij PBA Kwaliteitsborging om aan te tonen dat PBA Kwaliteitsborging aan de privacyregels voldoet. Door te voldoen aan de verantwoordingsplicht (accountability) levert PBA Kwaliteitsborging een belangrijke bijdrage aan de bescherming van het grondrecht van mensen op privacy.
 
De nieuwe regels dwingt PBA Kwaliteitsborging om goed na te denken over hoe PBA Kwaliteitsborging persoonsgegevens verwerkt en beschermt. De verantwoordingsplicht houdt in dat PBA Kwaliteitsborging moet kunnen aantonen dat de verwerkingen door PBA Kwaliteitsborging aan de regels van de AVG voldoen. PBA Kwaliteitsborging moet bijvoorbeeld kunnen aantonen dat een verwerking aan de belangrijkste beginselen van verwerking voldoet, zoals: rechtmatigheid, transparantie, doelbinding, juistheid.
Ook moet PBA Kwaliteitsborging kunnen laten zien dat de juiste technische en organisatorische maatregelen zijn genomen om de persoonsgegevens van cliënten te beschermen. PBA Kwaliteitsborging is verplicht om vanaf 25 mei 2018 verantwoording af te leggen over uw gegevensverwerkingen wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens daar om vraagt.
 
8. PRIVACY OP UW OFFERTE/FACTUUR
Op de factuur die u ontvangt van PBA Kwaliteitsborging , staan de volgende gegevens ;
√ uw naam, adres en woonplaats 
√ de datum
√ een korte omschrijving
√ de kosten
 
9. BEVEILIGEN
PBA Kwaliteitsborging neemt de beveiliging van uw persoonsgegevens serieus en neemt de passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijzigingen tegen te gaan.
 
10. KLACHTEN
Als u de indruk heeft dat uw persoonsgegevens niet goed beveiligd zijn of dat er aanwijzingen zijn van misbruik, of u wenst meer informatie over de beveiliging van door PBA Kwaliteitsborging verzamelde persoonsgegevens, neem dan meteen contact op met PBA Kwaliteitsborging.
 
PBA Kwaliteitsborging zet zich namelijk volledig in voor een zo goed mogelijke dienstverlening en bescherming van uw persoonsgegevens. Desondanks kan het voorkomen dat u het oneens bent met de manier van werken of handelwijze van PBA Kwaliteitsborging m.b.t. de uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het beste kunt u dat dan meteen met PBA Kwaliteitsborging bespreken. Komt u er samen met PBA Kwaliteitsborging niet uit of heeft u een zodanige klacht over de bescherming van uw persoonsgegevens, dat u deze niet met PBA Kwaliteitsborging kunt of wilt bespreken, dan hebt u altijd het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
U kunt uw klacht melden of hen een tip geven via deze link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons
Uw klacht/tip kan een reden zijn om een onderzoek te starten. En met uw klacht/tip kun u namelijk ook bijdragen aan de bescherming van de persoonsgegeven van alle Nederlanders.

ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden worden verstaan onder:
Opdrachtnemer: PBA Kwaliteitsborging, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Alkmaar onder nummer 68105886.
Opdrachtgever: de wederpartij van opdrachtnemer.

Artikel 2. Algemeen
1. Door ondertekening van deze opdracht verklaart de opdrachtgever dat hem een redelijke mogelijkheid is geboden om van deze voorwaarden kennis te nemen doordat: de leveringsvoorwaarden zijn toegevoegd aan de hem toegezonden offerte dan wel voor of bij de totstandkoming van de overeenkomst aan hem ter hand is gesteld of hem is aangeboden de leveringsvoorwaarden kosteloos toe te zenden of ter hand te stellen en hij heeft laten blijken dit niet nodig te vinden. Ook zijn de algemene voorwaarden te vinden op de website www.pba-kwaliteitsborging.nl.
2. Deze voorwaarden gelden voor alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever.
3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

Artikel 3. Aanbiedingen en offertes
1. PBA Kwaliteitsborging brengt de offertes elektronisch uit.
2. De door PBA Kwaliteitsborging gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. PBA Kwaliteitsborging is slechts aan de offerte gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij elektronisch dan wel mondeling binnen 30 dagen wordt bevestigd.
3. Een samengestelde prijsopgave verplicht PBA Kwaliteitsborging niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
4. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer zal zich inspannen de overeenkomst zorgvuldig en onafhankelijk uit te voeren, de belangen van opdrachtgever naar beste weten te behartigen en te streven naar een voor opdrachtgever bruikbaar resultaat. Voor zover noodzakelijk zal opdrachtgever op de hoogte worden gehouden over de voortgang van de werkzaamheden.
2. Opdrachtnemer heeft het recht werkzaamheden door derden te laten verrichten tenzij anders omschreven in de overeenkomst.
3. Opdrachtgever verschaft opdrachtnemer alle gegevens en inlichtingen die nodig zijn voor het vervullen van de opdracht.
5. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.

Artikel 5. Wijziging / opzegging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan te passen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
4. Indien uitvoering van een overeenkomst ten gevolge van overmacht niet mogelijk is, dan hebben beide partijen het recht een overeenkomst te ontbinden, zodra de overmachtssituatie vier weken heeft geduurd.
5. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen.
6. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen, indien bij niet goed functioneren, de overeenkomst beëindigen met een opzegtermijn van 4 weken.

Artikel 6. Contractduur; uitvoeringstermijn
1. De overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever wordt aangegaan voor bepaalde tijd.
2. Indien het een overeenkomst voor een bouwkundige tekening betreft: een door opdrachtnemer opgegeven termijn voor het volbrengen van het ontwerp heeft een indicatieve strekking, tenzij uit de aard of de inhoud van de overeenkomst anders blijkt. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn.

Artikel 7. Honorarium
1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
2. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de overeengekomen tarieven van opdrachtnemer, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht.
3. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan twee maanden zullen de verschuldigde kosten tweewekelijks in rekening worden gebracht met een vaste uur prijs.

Artikel 8. Honorarium voor meerwerk
Indien opdrachtnemer door het niet tijdig of niet aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens/materialen of door een gewijzigde, hetzij onjuiste opdracht of briefing, genoodzaakt is meer of andere werkzaamheden te verrichten, zullen deze werkzaamheden apart in rekening worden gebracht, op basis van de gebruikelijk door opdrachtnemer gehanteerde tarieven. Mocht deze situatie zich voordoen dan zal opdrachtnemer dit ter goedkeuring van tevoren aan opdrachtgever voorleggen.

Artikel 9. Betaling
1. De factuur dient binnen 14 dagen na factuurdatum te zijn voldaan.
2. Na het verstrijken van de betalingstermijn is opdrachtgever in verzuim.
Opdrachtgever krijgt hiervan een herinnering toegestuurd en de kans om alsnog zijn betaling binnen 7 dagen te voldoen. Mocht opdrachtgever in gebreke blijven, dan worden er extra administratiekosten in rekening gebracht. Tevens kan opdrachtnemer, vanaf overschrijding van de termijn met 16 dagen, over het openstaande bedrag de wettelijke rente in rekening brengen aan opdrachtgever. Als er sprake is van termijn facturering dan heeft opdrachtnemer het recht de resterende werkzaamheden op te schorten.
3. Alle gemaakte kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke kosten, door PBA Kwaliteitsborging om zijn declaraties te laten voldoen, komen voor de rekening van opdrachtgever.

Artikel 10. Aansprakelijkheid
1. Onder een verwijtbare fout wordt verstaan: een fout die PBA Kwaliteitsborging onder de desbetreffende omstandigheden, met inachtneming van normale oplettendheid en bij normale wijze van vak uitoefening, behoort te vermijden.
2. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor:
A. misverstanden of fouten ten aanzien van de uitvoering van de overeenkomst indien deze hun aanleiding of oorzaak vinden in handelingen van opdrachtgever, zoals het niet tijdig of niet aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens/materialen.
B. fouten van door of namens opdrachtgever ingeschakelde derden.
C. fouten in het ontwerp of de tekst/gegevens, indien opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven, dan wel in de gelegenheid is gesteld een controle uit te voeren en te kennen heeft gegeven aan een dergelijke controle geen behoefte te hebben.
3. De door PBA Kwaliteitsborging te vergoeden schade is voor de betreffende opdracht steeds beperkt tot een bedrag gelijk aan het honorarium van PBA Kwaliteitsborging.
4. Elke aansprakelijkheid van PBA Kwaliteitsborging vervalt door het verloop van één jaar vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd. Als de dag waarop de opdracht is geëindigd, wordt aangemerkt de dag waarop PBA Kwaliteitsborging de factuur ter zake van de opdracht heeft verzonden.
5. Indien opdrachtgever enig aan de opdracht verbonden risico heeft verzekerd of anderszins aan derden heeft overgedragen, is hij gehouden PBA Kwaliteitsborging van aansprakelijkheid ter zake van dit risico te vrijwaren, bij gebreke waarvan deze aansprakelijkheid van PBA Kwaliteitsborging vervalt.
6. PBA Kwaliteitsborging is nimmer aansprakelijk voor schade vanwege door PBA Kwaliteitsborging ingeschakelde derden.
7. PBA Kwaliteitsborging is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.

Artikel 11. Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, (elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom van opdrachtnemer totdat opdrachtgever aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
2. Opdrachtgever is niet bevoegd de door opdrachtnemer geleverde zaken aan derden te verstrekken zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.

Artikel 12. Faillissement
Zowel opdrachtnemer als opdrachtgever hebben het recht de overeenkomst onmiddellijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden in geval van faillissement of wanneer de andere partij uitstel van betaling heeft aangevraagd.

Artikel 13. Bewaarplicht
Na het voltooien van de opdracht heeft de opdrachtnemer 7 jaar bewaarplicht in verband met de wettelijke grondslag AVG. De opdrachtgever heeft geen bewaarplicht met betrekking tot de gebruikte materialen en gegevens.

Artikel 14. Geschillen
1. Op alle geschillen is na het voltooien van de opdracht heeft de opdrachtnemer 7 jaar bewaarplicht in verband met de wettelijke grondslag AVG. De opdrachtgever heeft geen bewaarplicht met betrekking tot de gebruikte materialen en gegevens.
Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen zullen worden beslecht door de daartoe volgens de wet bevoegde Nederlandse rechter, tenzij de kantonrechter bevoegd is.